KANSER!!! CEGAH SEBELUM PARAH

Silibus sains tingkatan 1 yang baru ni,dah diperkenalkan tentang pembentukan kanser.
Betapa kanser merupakan penyakit yang mengancam manusia di era ini.

APAKAH KANSER?

Kanser merupakan sekumpulan penyakit yang mempunyai kaitan dengan peranan sel. Sel-sel adalah unit-unit teramat kecil yang membina semua hidupan, termasuk tubuh manusia. Terdapat berbillion sel dalam tubuh setiap manusia.

Kanser berlaku apabila sel-sel yang tidak normal berkembang dan merebak dengan cepat. Sel-sel normal dalam tubuh membiak dan membahagi hingga tidak terkawal dan tidak mati. Sel-sel kanser biasanya berkumpul atau berkelompok lalu membentuk tumor.

Tumor yang sedang berkembang menjadi benjolan sel-sel kanser yang boleh memusnahkan sel-sel normal disekitar tumor dan memusnahkan tisu-tisu tubuh yang sihat. Ini membuatkan seseorang itu jatuh sakit.

Kadang kala sel-sel kanser memecah daripada tumor asal dan bergerak ke bahagian lain tubuh, di mana ia terus membiak dan membentuk tumor baru.

Beginilah caranya kanser merebak. Perebakan tumor ke tempat baru dalam tubuh dikenali sebagai METASTASIS.

Penghidap kanser ada kalanya berasa sakit tetapi masih mampu melakukan perkara-perkara yang biasa dilakukan. Kecuali mereka terasa amat sakit!



KANSER!!

Setiap orang dari kita mempunyai sel kanser di dalam tubuh masing-masing. Sel ini tidak dapat dikesan dalam ujian biasa sehingga ianya membiak ke JUMLAH BEBERAPA RIBU JUTA!. Ianya hanya akan dikesan apabila telah membesar ke satu saiz yang mampu dikesan.

Disenaraikan meklumat penting agar kita dapat mengambil langkah pencegahan:

1. Seseorang akan mendapat sel kanser sebanyak 6 hingga 10



kali di dalam hayatnya.

2. Sistem Imun yang sihat akan memusnahkan dan menghalang sel kanser dari membiak dan membentuk tumor.
3. Kanser mungkin disebabkan oleh kekurangan zat makanan, alam sekitar, gaya hidup, makanan & genetik.
4. Perubahan diet dan mengambil pemakanan tambahan yang sesuai boleh mengekalkan kesihatan sistem imun.
5. Rawatan KEMOTERAPI memusnahkan sel kanser, tetapi?? dalam masa yang sama ia turut memusnahkan sel tubuh yang sihat. Begitu juga dengan rawatan RADIASI!
6. Untuk membiak, sel kanser memerlukan makanan yang diperolehi melalui:

a) PENGAMBILAN GULA: 
- Dengan mengurangkan pengambilan gula, ianya dapat memutuskan bekalan makanan kepada sel kanser. Pemanis tiruan bukan pengganti yang baik. Penganti yang lebih baik ialah MADU ASLI!.
b) GARAM HALUS:
- Bahan kimia digunakan untuk membuat ia kelihatan putih, baik untuk sel kanser. Bertukar kepada garam laut atau garam bukit.
c) Susu membuat tubuh menghasilkan mukus/lendir terutamanya di trek usus perut. Sel kanser memakan mukus. Bertukarlah kepada susu soya tanpa gula.
d) Sel kanser subur dalam persekitaran berasid. Makanan berasaskan daging adalah berasid. Lebih baik untuk memakan ikan atau sedikit ayam. Daging juga mengandungi antibiotik, horon pembiakan dan parasit yang membahayakan terutamanya kepada pesakit kanser.



Ikhtiar kanser dengan VIVIX


Izwati
013 530 4142
sid 1173799
fb Noor Izwati

cod Kemaman Terengganu

No comments