5 TIPS MENJAYAKAN INTERMITTENT FASTING

 5 Tips Intermittent Fasting: Bagaimana Menjayakan Intermittent fasting

1. MULAKAN INTERMITTENT FASTING DENGAN AWAL

Perhatikan hidangan terakhir anda sebelum memulakan intermittent fasting anda.

Katakan jika anda mempunyai makanan yang sarat dengan karbohidrat seperti pasta, pizza, sushi, kentang, pai atau roti bakar. Makanan jenis ini meningkatkan gula darah anda, dan tidak lama kemudian, menyebabkan rasa lapar.

 Cara terbaik untuk menyediakan diri anda untuk intermittent fasting adalah dengan makan makanan rendah karbohidrat, dengan lemak sihat dan protein berkualiti tinggi. Ini akan membolehkan badan anda mengaktifkan rangkaian biokimia hormon kenyang yang berkuasa yang mempunyai kesan jangka panjang, jadi anda tidak akan mengalami kelaparan untuk masa yang lama, dan intermittent fasting anda akan berjalan lancar.

 2. KEKAL TERHIDRAT

Badan anda memerlukan penghidratan tambahan semasa berpuasa kerana tahap insulin yang rendah membawa kepada sedikit dehidrasi. Pastikan anda mengambil jumlah cecair yang mencukupi untuk mengekalkan keseimbangan air anda untuk mengelakkan dehidrasi.

 Minum air membantu untuk menahan lapar.

 3. AMBIL GARAM ATAU GARAM MINERAL

Apabila anda berpuasa, badan anda secara aktif menggunakan simpanan mineral yang disimpan. Kekurangan mereka boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan puasa seperti kekejangan otot, keletihan dan sakit kepala.

 Anda boleh menyelesaikan masalah ini dengan mudah dengan menambah secubit garam dalam segelas air apabila anda berasa letih atau pening atau mengambil sedikit air mineral. Mineral akan membantu otot anda mengecut dan berehat dan membantu dalam menghantar impuls saraf dari sistem saraf anda ke bahagian badan yang berbeza.

 4. MINUM TEH ATAU KOPI

Berlapar ketika berpuasa adalah perkara biasa. Teh dan kopi hitam dibenarkan semasa intermittent fasting. Teh (terutamanya teh hijau) dan kopi bukan sahaja mempunyai antioksidan penting untuk melawan keradangan dalam badan, tetapi ia juga mempunyai komponen penahan kelaparan semulajadi.

 Mengambil secawan teh atau kopi dengan ketara mengurangkan rasa lapar dan perut berkeroncong. Di sini anda perlu ingat bahawa minuman ini adalah diuretik. Ini bermakna mereka meningkatkan perkumuhan air dan mineral melalui kencing yang berlebihan. Selepas setiap cawan teh atau kopi anda perlu minum segelas air (dengan sedikit garam) untuk mengekalkan keseimbangan air-elektrolit anda.

 5. TIDUR YANG BERKUALITI

Tidur yang berkualiti adalah penting apabila intermittent fasting. Kurang tidur meletakkan badan anda dalam keadaan tertekan, di mana kelenjar adrenal anda menghasilkan kortisol. Hormon ini menjejaskan bukan sahaja mood anda secara negatif tetapi juga tahap insulin anda akan meningkat walaupun tanpa makan.

 Tidur yang tidak berkualiti  membuat anda beras lapar dan menggalakkan keinginan gula.

Untuk lebih lagi info tentang , intermittent fasting klik link untuk rujukan seterusnya.

6 comments:

  1. Wow best content IF ni, macam2 boleh bantu diet IF ya, terima kasih great info

    ReplyDelete
  2. Boleh nak tau lebih lanjut tentang intermitten fasting lagi?
    Oh ya, jemput ke blog saya juga zafranzafrina.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik... Akan share lagi tentang IF

      Delete
    2. Terima kasih sis. Oh ya, blog saya tadi http://zafranzafrina.blogspot.com/?m=0

      Delete
  3. Terima kasih info yang sangat bermanfaat sekali.

    ReplyDelete